Vine caldura si odata cu vremea buna adaugam o varietate de alimente in cosul de cumparaturi. Desi este adevarat ca in fata verii vom creste si mai mult diversitatea de fructe si legume pe care le gasim in piata, acum incepem sa avem o varietate considerabila si, bineinteles, este interesant sa profitam de ea. 

Cele mai sanatoase alimente de sezon sunt la maxim, atat din punct de vedere nutritional, cat si organoleptic, sau la fel, ca gust, culoare, aroma, textura etc. In plus, fiind momentul recoltarii, produsele locale ajung la un punct optim de maturitate si la cel mai bun pret. Din toate aceste motive, este clar ca trebuie sa profitam de posibilitatile oferite  de cele mai sanatoase alimente  in fiecare perioada a anului.

Cele mai sanatoase alimente pentru aceasta primavara

Mosmonul japonez

Mosmonul japonez este fructul unui arbore care, pe langa faptul ca este cultivat, este folosit si in scop ornamental. Fructul este un aliment dulce si carnos care, consumat, ne poate lasa o anumita senzatie de asperitate sau astringenta datorita taninurilor pe care le contine. Loquatele sunt foarte bogate in fibre si ne ofera apa, zaharuri (in jur de 10%), potasiu, magneziu, calciu si beta-caroten (provitamina A).

In functie de soi, marimea si culoarea acestuia pot varia, de la cel mai albicios la cel mai intens portocaliu, care va fi mai bogat in beta-caroten. Sunt delicate si se intuneca rapid daca sunt lovite. La manipularea lor se vopsesc rapid si in contact cu pielea o inchid la culoare, asa ca daca trebuie sa decojim si sa dezlipim mai multe, este indicat sa purtam manusi. In bucatarie le putem folosi in salate, smoothie-uri, produse de patiserie, paste fierte sau preparate din carne ca dressing etc.

Sugestii culinare:

  • Salata de varza rosie, muguri de fasole, frunze verzi, portocale, mosmon japonez si felii de sunca (optional).
  • Smoothie de mosmon japonez cu ​​morcov, coaja de lamaie, migdale si bautura vegetala.

Sparanghel

Sparanghelul sunt lastari fragezi ai plantei de sparanghel si se afla acum la cea mai buna perioada de recoltare. Ne ofera apa, multe fibre si foarte putine calorii, deoarece continutul lor de macronutrienti este foarte scazut. Nu putem decat sa punem in evidenta partea proteica, in raport cu alte legume care abia contin. In ceea ce priveste mineralele, acestea contin potasiu, fier, fosfor, iod, calciu si magneziu intr-o proportie mai mica. Si, in ceea ce priveste vitaminele, putem evidentia acidul folic, beta-carotenul si vitaminele C si E. Intr-o masura mai mica contin si alte vitamine B precum B1, B2, B3 si B6. Sparanghelul poate fi folosit in multe preparate, sunt buni in omleta, sotate cu alte legume si/sau cu paste sau orez lung, de asemenea in risotto, omlete, salate etc.

Sugestii culinare:

  • Sparanghel salbatic sotat cu praz, fundite de paste si creveti.
  • Sparanghel copt crocant, pane si gratinat cu parmezan.

Mazare

Mazarea, in ciuda a ceea ce cred multa lume, sunt leguminoase, asa ca trebuie sa le punem in grupa leguminoaselor alaturi de linte, naut, fasole marine etc. Acum, mazarea frageda sau mazarea cu zahar care se recolteaza in acest moment, fiind atat de fragede, poate fi consumata cu toata pastaia si asta le face sa se aseamana nutritional mai mult cu legumele. Daca vorbim de mazare uscata trebuie sa tinem cont ca sunt produse mult mai concentrate intrucat au o cantitate mica de apa, in timp ce mazarea de zapada sau mazarea frageda au mai multa apa si o densitate mai mica de nutrienti, sunt surse de fibre, proteine ​​vegetale, si carbohidrati complecsi, contin potasiu, fier, calciu si fosfor, precum si vitamine precum acidul folic, niacina si vitamina C. Pot fi preparate in mii de moduri,

Sugestii culinare:

  • Crema de mazare cu avocado si o nota de menta.
  • Mazare calita cu ceapa primavara, sfecla rosie si grau integral sau paste.

Caise

Caisa este un fruct carnos din familia Rosaceae, care in ciuda gustului dulce, contine multa apa si are un continut destul de scazut de zahar in comparatie cu alte fructe. Ne furnizeaza fibre, potasiu, magneziu, vitamina C si provitamina A sub forma de beta-caroten, asa cum ne putem imagina vazand culoarea portocalie. Sunt fructe delicate care, daca le presam rapid, incep sa se deterioreze, asa ca este necesar sa le tratam cu mare grija cand sunt deja la punctul optim de coacere. In ciuda faptului ca pot fi consumate ca fructe proaspete, acestea pot face parte din smoothie-uri, deserturi elaborate, salate si, de asemenea, ca acompaniament la paste, orez sau preparate din carne.

Sugestii culinare:

  • Mousse sau crema de iaurt cu banane si caise. (Daca se prefera, se poate face cu branza proaspata).
  • Curcan la cuptor cu rozmarin si caise. (Caisele se pun la sfarsit sau se fac rotund si rotund in tigaie).

Usturoi fraged

Usturoiul tanar este un aliment cu o compozitie nutritiva foarte asemanatoare cu usturoiul, dar cu o cantitate mai mare de apa si, prin urmare, o concentratie mai scazuta a restului de nutrienti, ceea ce ii confera si o aroma mai blanda ce il face un produs mai versatil. Cantitatea de usturoi sau usturoi tanar pe care o putem consuma intr-un fel de mancare este cu adevarat redusa, asa ca, desi densitatea calorica a acestuia este mai mare decat cea a altor legume, mai mult usturoi decat usturoi tanar, acest lucru nu este relevant. In ciuda acestui fapt, putem comenta ca este un aliment bogat in minerale si vitamine deoarece contine potasiu, fosfor, magneziu, zinc si iod, si contine vitamine din grupa B, precum B1, B3, B6 si cantitati mici de vitamina C. si E.

In bucatarie, rolul sau poate capata o mare relevanta, intrucat nota de aroma pe care o da preparatelor este remarcabila, totusi, in multe case, fie il iubesc si este folosit la aproape orice, fie este deloc folosit. . Putem imbraca carne la cuptor sau la gratar, tocanite de legume, peste, leguminoase, carne… De asemenea sotate in stil wok, in mii de feluri. Si, bineinteles, este un clasic in pregatirea omleta si tortilla.

Sugestii culinare:

  • Cod cu cartofi, oua sparte si usturoi de primavara.
  • Wok cu fasole verde, morcov, piper, usturoi de primavara si migdale laminate. (Se poate condimenta cu sos de soia pentru a da o nota orientala, sau cu ulei de masline sau o vinegreta de citrice si/sau ghimbir).

Ce ar trebui sa stii…

  • Vremea buna aduce fructe si legume noi de care ar trebui sa se profite pentru aroma, proprietatile nutritive si posibilitatile de preparare.
  • Fructe precum neplinul sau caisele, trecand rapid prin piata, ne vor oferi beta-caroten, ideal in acest moment pentru a avea grija de piele.
  • Mazarea, sparanghelul si usturoiul tanar ne permit sa pregatim retete sanatoase, usoare si foarte apetisante sub forma de creme, salate, sosuri.