Dar acesta nu este un fenomen nou. Multi oameni de pe tot globul au experimentat izolarea sociala inainte de era restrictiilor de sanatate publica. Marea Britanie a creat chiar un intreg minister pentru a rezolva problema. 

Oamenii sunt conectati la conexiune sociala. Tanjim relatii incurajatoare. Inflorim atunci cand suntem capabili sa impartasim impreuna experiente, vise si chiar provocari. Este firesc sa experimentam scaderi de dispozitie atunci cand ne aflam izolati social.

Si, pe masura ce inaintam in varsta, riscul nostru de izolare sociala creste. Academiile Nationale de Stiinte, Inginerie si Medicina (NASEM) au descoperit ca mai mult de o treime dintre adultii cu varsta de 45 de ani si mai mult se simt singuri. In plus, aproape un sfert dintre adultii cu varsta de 65 de ani si mai mult sunt izolati social. 

Extravertitii, introvertitii si toti cei din mijloc au tolerante diferite fata de timpul singur. Indiferent, odata ce cineva trece de un anumit prag, a fi singur prea des duce la sentimente de izolare sociala, stima de sine scazuta si chiar depresie sau anxietate.

Daca petreci mult timp singur in ultima vreme, ai grija la aceste sase simptome de izolare sociala enumerate mai jos si incearca sfaturi sugerate pentru a lupta impotriva singuratatii si a restabili conexiunea sociala.

Ce este izolarea sociala?

Sa fii singur nu este in mod inerent rau pentru tine – doar intreaba un parinte cat de frumos este sa scape de copii din cand in cand. Dar prea mult timp singur este problematic si te izoleaza de cei dragi. Pe termen lung, acest lucru va poate afecta negativ sanatatea fizica si mentala.

Exista doua tipuri de izolare sociala. Prima apare atunci cand doriti sa socializati, dar nu puteti din cauza unor circumstante externe, iar pandemia de COVID-19 este un exemplu excelent in acest sens.

S-ar putea sa vrei sa iesi la cina pentru a scapa de stres cu niste prieteni, dar s-ar putea sa nu fi putut din cauza riscurilor pentru sanatate, distantarii sociale si masurilor de izolare. In unele tari, masurile de izolare persista pe masura ce numarul cazurilor de COVID-19 creste. 

Al doilea tip apare din motive interne. Nu este ca nu poti iesi – pur si simplu nu vrei. Acest tip de retragere sociala este adesea un simptom al problemelor de sanatate mintala subiacente. De exemplu, s-ar putea sa te lupti cu anxietatea sociala.

Cand un prieten te invita la o petrecere sau la o intalnire la el acasa, esti ingrijorat sa cunosti oameni noi. S-ar putea sa nu cunosti pe altcineva decat prietenul tau. Si in cele din urma, teama de a socializa depaseste dorinta ta de conexiune sociala. Renuntati.

Cum afecteaza izolarea sociala sanatatea mintala?

Contactul social redus si singuratatea au multe consecinte potentiale asupra sanatatii. Acestea pot provoca sau agrava urmatoarele afectiuni:

  • Anxietate
  • Depresie
  • Conditii grave de sanatate mintala, cum ar fi schizofrenia
  • Ideea sinucigasa
  • Declin cognitiv
  • Boala Alzheimer

Petrecerea timpului in izolare poate provoca, de asemenea, probleme de sanatate. Oamenii de stiinta au descoperit ca lipsa interactiunii sociale duce la probleme cardiovasculare, cum ar fi bolile de inima, cresterea tensiunii arteriale. De asemenea, este asociata cu rate mai mari de anxietate si depresie si cu un risc crescut de dementa.

Care sunt factorii de risc pentru izolarea sociala?

Iata cateva scenarii care te-ar putea forta in crize de izolare:

  • Moartea unei persoane dragi. Este normal sa-ti doresti putin timp singur pentru a-ti intrista pierderea. Dar daca inchideti oamenii prea mult timp, aceasta metoda poate face mai mult rau decat bine.
  • Violenta domestica. Agresorii isi forteaza adesea victimele sa rupa legaturile cu cei dragi. Acest lucru ajuta la ascunderea adevarului despre situatia lor si il ajuta pe abuzator sa isi mentina controlul.
  • Retelele de socializare. Unii oameni petrec prea mult timp parcurgandu-si fluxurile de stiri. Este posibil ca utilizarea retelelor sociale sa va afecteze sanatatea mintala. Atunci cand retelele sociale inlocuiesc interactiunile fata in fata, sunteti expus unui risc mai mare de izolare sociala.
  • Somaj. Pierderea unui loc de munca poate provoca sentimente de rusine, fortand o persoana sa se autoizoleze. De asemenea, le lipsesc acele intalniri de echipa si colaborari care necesita interactiune sociala. Daca va aflati in aceasta situatie, conectarea cu ceilalti ar putea necesita un efort suplimentar.
  • Conditii cronice de sanatate si imbatranire. Avem nevoie de corpurile noastre pentru a ne duce la evenimente sociale. Dar, daca ai o dizabilitate sau o afectiune care te tine acasa, este greu sa vezi oamenii in mod regulat. Adultii in varsta ar putea avea, de asemenea, o functie cognitiva redusa care ii tine acasa.
  • Lucru de la distanta. Lucrul de acasa poate fi o binecuvantare, dar ii face si pe unii oameni sa se simta deconectati de la locul de munca si de la colegi.

In epoca actuala a muncii de la distanta, liderii trebuie sa fie atenti la efectele izolarii sociale. BetterUp va poate ajuta sa gasiti inspiratie pentru a va perfectiona abilitatile de conducere, a afla cum sa imbunatatiti cultura la locul de munca si sa imbunatatiti bunastarea sociala a echipei.

6 efecte de izolare sociala

Daca esti ingrijorat de sanatatea ta mintala sau de boala mintala, ai grija la aceste simptome. Ar putea fi semne de izolare sociala.

1. Depresie si anxietate

Oamenii experimenteaza adesea depresie si anxietate din cauza izolarii lor – sau experimenteaza izolarea sociala in depresie sau anxietate. Acestea sunt conditii distincte, dar legate. Poate fi greu de spus care este care, deoarece au unele trasaturi comune.

Simptomele depresive includ:

  • Pierderea interesului pentru activitatile de care obisnuiai sa-ti placeau
  • Apetit redus
  • Dificultati de concentrare si de amintire a lucrurilor
  • Sentimente cronice de tristete, goliciune sau deznadejde.
  • Insomnie

Sentimentele de anxietate se manifesta adesea prin urmatoarele simptome:

  • Un sentiment general de neliniste
  • Dificultate de concentrare
  • Usor obosit
  • Insomnie
  • Iritabilitate

Nu uitati sa consultati un profesionist in sanatate mintala daca aveti semne de depresie. Un furnizor de servicii de sanatate mintala va folosi interventii adecvate pentru dumneavoastra si bunastarea dumneavoastra.

Daca nu puteti ajunge la o programare fizica, luati in considerare sa contactati telehealth pentru asistenta.

2. Comportament agresiv

Oamenii singuri adapostesc adesea frustrare profunda, care se manifesta prin comportament agresiv.

S-ar putea sa se rupa mai usor atunci cand nu sunt de acord cu cineva sau sa devina suparati cand se simt respinsi. De multe ori, acest lucru se datoreaza faptului ca persoana nu este capabila sa-si regleze emotiile.

3. Letargie

Altii ar putea avea un raspuns mut la izolare. Ei devin tacuti si pasivi si nu au energia pentru a-si parasi casa sau pentru a ajunge la altii.

4. Insomnie sau somn usor

Chiar daca se simt epuizati, oamenii cu adevarat singuri pot avea probleme cu somnul noaptea.

5. Pierderea memoriei

Persoanele in varsta care sunt izolate au un risc crescut de dementa. Ingrijitorii trebuie sa fie atenti la acest lucru, mai ales ca coronavirusul tine oamenii acasa.

6. Ingrijire slaba de sine

Oamenii izolati social sunt adesea mai putin inclinati sa-si curete casele. Ei pot, de asemenea, sa manance prost, sa nu faca baie regulat si sa se angajeze in consumul de substante.

6 moduri de a lupta impotriva izolarii sociale

Singuratatea poate fi debilitanta. Dar exista lucruri mici pe care le poti face pentru a te scoate din izolarea sociala.

1. Folositi regula celor 15 minute

Petreceti cel putin 15 minute pe zi vorbind cu un prieten sau cu un membru al familiei. Aceasta poate fi prin telefon, chat video, jocuri sau conversatie fata in fata. Acea mica interactiune poate face diferenta in modul in care te simti.

2. Concentrati-va pe persoana cu care vorbiti

Cand vorbesti cu cineva, limiteaza-ti distractia. Evitati defilarea prin retelele sociale. Acest lucru va imbunatati calitatea interactiunii dvs., ceea ce va va imbunatati starea de spirit.

3. Ajuta oamenii

Stiinta din spatele a face bine ne spune ca nu este bine numai pentru ceilalti, ci si pentru tine. Gasiti modalitati de a fi de folos. Adu un vecin ceva de mancare sau verifica sanatatea mintala a unui prieten.

4. Accepta ajutorul altora

Viata este coplesitoare in cele mai bune zile si este si mai rau atunci cand te simti singur. Acceptarea ajutorului de la altii ar putea fi sprijinul social de care aveti nevoie.

5. Exercitiu

Chiar si cea mai mica cantitate de activitate fizica va poate stimula sanatatea mintala – chiar mai bine daca o puteti face afara. Lumea este mai putin izolatoare cand te misti in ea.

6. Vorbeste cu un profesionist

Nu e nicio rusine sa consulti un terapeut. Daca aveti sentimente intense de singuratate, depresie sau anxietate, un expert in sanatate mintala va poate ajuta sa gasiti calea de intoarcere.