Toti oamenii s-au simtit la un moment dat inferiori fata de altii, fie pentru ca sunt mai buni decat noi la o anumita activitate, pentru ca sunt mai inteligenti, datorita nivelului lor cultural si/sau educational, datorita aspectului fizic etc.

Totusi, tinem cont si de faptul ca putem fi mai buni decat altii si asta nu ne provoaca niciun conflict. Cand o persoana sufera de un complex de inferioritate, se compara constant cu ceilalti, are sentimentul ca nu este la egalitate si se simte mai putin valoroasa si incapabila sa faca lucruri pe care altii le pot. Aceasta situatie provoaca o deteriorare semnificativa a stimei de sine si o conceptie slaba despre sine. A avea un complex de inferioritate provoaca multa frustrare personala si anxietate.

In acest articol Psihologie-Online, vom explica in detaliu cauzele, simptomele si tratamentul complexului de inferioritate.

Exista o serie de caracteristici tipice care sunt tipice unei persoane care sufera de un complex de inferioritate. Unele dintre ele sunt urmatoarele:

  • Timiditate extrema in diferite contexte sociale.
  • Dificultate in luarea deciziilor.
  • Senzatia de a nu fi la inaltimea celorlalti.
  • Trebuie sa vrei sa-i multumesti pe altii.
  • Stima de sine scazuta.
  • Recunoaste realizarile altor oameni, dar nu ale tale.
  • Lasa-te influentat de ceilalti si lipseste-ti propriile criterii.

Un aspect important pentru a incepe sa depasim complexul de inferioritate este sa stii care sunt cauzele acestuia. Sentimentul de inferioritate poate sa fi aparut chiar din copilarie, deoarece un copil care a primit sprijinul si acceptarea parintilor sai in ciuda momentelor sale de succes sau esec si care nu a fost pedepsit pentru asta, ci mai degraba motivat sa faca mai bine, vei fi mai putin probabil sa dezvolte un complex de inferioritate. Cu toate acestea, se poate dezvolta din aproape orice. Cele mai frecvente cauze sunt urmatoarele:

  • Din cauza unor caracteristici fizice pe care persoanei nu le place, de exemplu: greutatea corporala, inaltimea (a fi prea inalt sau prea scund), o trasatura fizica specifica, cum ar fi marimea si/sau forma nasului, dintii, culoarea pielii, etc.
  • O reactie de anxietate a persoanei, de exemplu: inrosire, transpiratie excesiva, miros corporal, balbaiala, producerea unui tic.
  • Din cauza lipsei de abilitati sociale, tehnici, printre altele. Persoana nu tine cont de faptul ca orice tip de abilitate se dezvolta prin exersarea continua a acesteia si simte ca nu este potrivita.
  • Cand in copilarie ai fost in mod constant criticat de parinti, profesori si/sau colegi de clasa.
  • Avand parinti care nu s-au pretuit suficient.
  • Concentrati-va mai mult pe punctele slabe decat pe punctele forte.
  • A fi prea exigent cu sine.

Dupa ce am analizat cateva dintre principalele caracteristici pe care le au persoanele cu sentimente de inferioritate, precum si am stiut care sunt cele mai frecvente cauze pentru ca o persoana sa inceapa sa o genereze. Va vom oferi o serie de sfaturi pe care va puteti baza pentru a invata sa depasiti complexul de inferioritate.

O greseala pe care o fac oamenii cu sentimente de inferioritate este sa se compare constant cu ceilalti. Cand se intampla asta, trebuie sa ne amintim ca intotdeauna vor exista oameni mai atractivi, inteligenti, cu mai multa sau mai putina sanatate etc., la fel cum sunt si oameni mai putin atractivi, mai putin inteligenti, cu mai putina sanatate, printre altele. Cu toate acestea, nu este vorba de a compara ci pur si simplu de a vedea lucrurile dintr-o alta perspectiva, recunoscand ca fiecare persoana este unica si speciala in ciuda defectelor si virtutilor sale.

Modificati-va gandurile

In mod normal, oamenii cu un complex de inferioritate au in mod continuu ganduri negative si irationale despre ei insisi. Ceea ce se intampla cu aceste ganduri este ca pana la urma ajung sa devina emotii. O persoana care crede constant ca nu este capabila, ca este inferioara altuia, ca face intotdeauna totul gresit etc., se va gasi cu siguranta trista, suparata pe sine si/sau deprimata. Prin urmare, este important sa ne schimbam gandurile negative cu altele mai pozitive care ne ajuta sa ne simtim mai bine.

Puteti incepe prin a detecta cand apar aceste tipuri de ganduri si, odata ce le-ati detectat, analizati si modificati-le. De exemplu, daca am gandul „Fac totul gresit, nu sunt potrivit pentru nimic”, in acest caz este un gand irational, din moment ce generalizezi, nu poti fi potrivit pentru toate, totusi, nici Deloc. In acest caz, noul gand ar fi: „Nu fac asta bine, deocamdata nu am suficienta capacitate sa o fac, totusi, am capacitatea de a face altceva” si tine cont ca pentru a dezvolta o abilitate trebuie sa o exersezi, nu se dobandeste peste noapte.

Inceteaza sa te critici continuu pentru ca nu va face decat sa trezeasca sentimente de disconfort in tine. Ai grija ce-ti spui, nu fi atat de dur, aminteste-ti ca nimeni nu este perfect. Inlocuiti critica distructiva cu o critica mai constructiva. O modalitate de a face acest lucru este ca de fiecare data cand te critici, imagineaza-ti ca ceea ce iti spui iti spui celui mai bun prieten sau cuiva pe care-l iubesti foarte mult, mangaie-te si motiveaza-te, la fel cum ai face acea persoana.

Nu incerca sa multumesti pe toata lumea

Identificati-va convingerile, ideile si valorile, odata ce le-ati identificat, fiti ferm cu ele si actionati in consecinta. Realizeaza ce faci acum care nu este in concordanta cu felul tau de a fi si analizeaza de ce faci asta. S-ar putea sa descoperi ca multe dintre aceste lucruri pe care le faci pentru a te simti acceptat de altii si pentru a incerca sa le faci pe plac. Incepe sa schimbi asta si fii tu insuti pentru ca daca incerci sa faci pe plac tuturor, ceea ce este imposibil, pierzi respectul fata de tine, incetezi sa te accepti asa cum esti si nu mai fii autentic.

Psihoterapie

Daca simti ca complexul de inferioritate pe care il ai este foarte intens, ca te limiteaza in unul sau mai multe domenii ale vietii tale sau pur si simplu ti-ar placea sa primesti sprijin extern pentru a-l depasi, poti participa cu un profesionist care va fi in sarcina de a va ajuta si de a va sprijini in acest proces. Obiectivul psihoterapiei va fi acela de a-ti oferi instrumentele astfel incat sa poti merge mai departe, sa-ti cresti stima de sine, increderea si dragostea pentru tine insuti, astfel incat sa poti indrepta catre o viata cu un sens mai mare.